Debatt: Kommunicera rätt i kris - miljarder står på spel

Som chef och ledare ingår det i uppdragsbeskrivningen att förvänta sig det oväntade och förbereda både sig själv och sin organisation på det värsta. När något oväntat händer så kommer de organisationer och personer som är förberedda att ha bättre verktyg att hantera händelsen än de som inte förberett sig. Det visar både erfarenheten och vetenskapen. Ett lag som är förberett, vet vad som gäller och har tränat ihop kommer ha bättre förutsättningar än de som inte vet vad som gäller och är otränade. Men alltför få prioriterar att göra krisövningar med sin organisation.
En organisation står inför många mer eller mindre sannolika risker. Det går aldrig att förbereda sig på alla. Men det är inte ett argument för att bara hoppas på det bästa och inte förbereda sig alls. Tvärtom så kan krisförberedande arbete skapa värde i små som stora händelser, alltifrån plötsliga sjukdomsfall, till arbetsplatsolyckor, dödsfall, IT-haveri till cyberattacker. Listan kan göras lång.
Kriskommunikationsexperten Hampus Knutsson skriver på Dagens Industris debattsida om att fler i näringslivet borde genomföra krisövningar för att rusta organisationen för oväntade händelser. Läs artikeln här.